Joogarakkaus

3 Oct

Aloitin tänään joogan peruskurssin. Olen joogannut aiemminkin, mutta melko huonolla menestyksellä, en vaan ole koskaan kokenut joogaa omakseni.

Tänään nautin suunnattomasti. Ohjaaja oli kuin itse Rakkaus; hellä, hidas, lempeä, ihana nainen. Kaikki tehtiin hitaasti. Kaikki tehtiin päinvastoin kuin olen ikinä tehnyt elämässäni. Olen aina kannattanut kovia otteita ja rangaistusta treenatessa, lajini satuttavat ja nautin siitä. Olen äärimmäisen kilpailunhaluinen ja pyrin täydellisyyteen. Olen koko elämäni halunnut muokata kehoani ja mieltäni, tulla paremmaksi.

Tänään me vain olimme hyviä omina itsenämme, emme tavoitelleet parempaa. Säännöt kuuluivat, että kaikenlaista väkivaltaa ja satuttamista on vältettävä. Joogaamme vain itsellemme, eikä väärin voi tehdä. Täytyy hiljentää mielen ääni, joka toruu kehoa. Opin että joogan tavoite ei ole vääntyä hienoihin asanoihin tai tulla paremmaksi, vaan rauhoittaa mieli ja olla läsnä. Tein puolentoista tunnin aikana ehkä kolme venytystä ja liikettä – opettajan lempeys sai minut olemaan hyvä keholleni, hidastamaan ja kiinnittämään huomiota vain itseeni. Oli ihanaa olla siellä salissa kynttilän valossa, minun kehoni ja minun mieleni, eikä muulla ollut merkitystä.

Kun jokapaikasta kuuluu ja näkyy viesti, että kehon pitää olla kaunis ja rasvaton ja täydellinen, oli äärettömän terapeuttista kuunnella ohjaajan rakastavaa ääntä ’tuntekaa, kuinka vatsanpeitteet liikkuvat’, ’kuinka painavat pakarat painuvat lattiaan’, ’kuinka varpaat ovat kuin pampulat’. Love it. Kohtasin kehoni ihan eri tavalla.

Uskon, että vasta nyt ja tässä elämänvaiheessa minulla on kärsivällisyyttä ja halua joogata. Jooga ei ole urheilua, se on lempeyttä. Se on tapa pysähtyä. Se on ulkopuolisten paineiden ja maailman unohtamista. Jooga kai on rakkautta.

Kiitos sinulle ihana jooganopettaja.

Kuva täältä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

