Mitä minä teen ja kuka minä olen?

27 Nov

Olin eilen parissa tapahtumassa, joissa tapasin paljon vanhoja tuttuja, joista monia en ollut tavannut kymmeneen vuoteen. Esimmäiseksi kaikki kysyvät aina ”Mitä sä teet nykyään?”. Pitkään olin itse(kin) kovin työkeskeinen ja oli mahtavaa kertoa, mitä teen. Ajan myötä haluan vähemmän ja vähemmän perustaa minuuttani ammattini varaan. Vastaan usein, että teen töitä.

Suunnitelmani mukaisesti lopetan työpaikassani keväällä ja ryhdyn freelanceriksi. En kuitenkaan oikeastaan vieläkään tiedä, mitä tulen tekemään. Mitä sitten vastaan kyselijöille? Miksi edes mietin tätä asiaa? Ehkä siksi, että olen tottunut, että identiteettini kuitenkin määräytyy paljolti työni mukaan. Olen alalla ja kohta en enää ole alalla. Olen jotain muuta. En myöskään halua aina selittää, että olin alalla, mutta vapaaehtoisesti jättäydyin pois. You know, downshiftasin, tiedättehän, se on tosi muodikasta juuri nyt. Olen taas cool.

Tarkoituksenani on muutoksen myötä saada enemmän vapautta päättää omista aikatauluistani ja olla sitoutumaton paikkaan. Minusta tulee yksityisyrittäjä. En vielä tiedä, kuinka se tapahtuu, minulla ei ole hajuakaan käytännön asioista. Minulla ei ole penniäkään säästössä, eikä varsinaista suunnitelmaa. Ajattelin, että rupean ehkä kirjoittamaan ja jotain. Pummiksi en aio heittäytyä, haluan kuitenkin tehdä asioita, mutta haluan tehdä asioita, joihin itse uskon.

Minua ei silti pelota tippaakaan. Ehkä vähän jännittää, kuinka kaikki lähtee käyntiin. Tuleeko minusta köyhä – kuinka saan opintolainan ja kaiken muun maksettua? Toisaalta rahattomuuteenkin jouduin tottumaan joskus opiskelijana. Sitä paitsi kun on töissä, on tiettyjä tarpeita, joihin menee aikaa ja rahaa. Pitää olla vaatteita eri tilaisuuksiin. Pitää olla siistit kengät ja muistaa kammata tukka. Pitää käydä lounaalla. Pitää sitä ja pitää tätä. Minähän haluan elää rentoa verkkarielämää ja olla vapaa! Se on unelmani juuri nyt.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

