Pikaruokaa

1 Hel

Tämän takia ruokapostaukset ovat jääneet. Tulen yleensä kotiin treeneistä vasta iltakahdeksalta, jolloin ruokaa täytyy saada heti. Herne ei ole paleota, pakastekasvikset eivät ole tuoreita ja ketsupissa on sokeria. Liha on sentään luomua ja melko halvalla lähtee. Pian panostan taas reseptiosioon.

4 vastausta kirjoitukseen “Pikaruokaa”

  1. JH 31 maaliskuun, 2011 klo 09:25 #

    Koisokasvit (eng. Nightshade) eli esim. Peruna (bataatti ei ole koisokasvi), Munakoiso, Tomaatti, Goji-marja, paprika (siis myös chili ja vastaavat) ja pippurit (paitsi musta- ja valkopippurit jotka eivät ole koisoja) eivät ole paleota.
    Tupakka on myös koisokasvi.

    Koisokasvit sisältävät kaikkenlaisia ikäviä aineita joita ovat esim. solaniini ja lektiini.
    Koisokasvit eivät ole olleet ihmisen ruokavaliossa kuin noin parisataa vuotta.

    Ketsuppi kun tehdään tomaateista ja ketsuppi on tomaatin konsentraatio joten näitä aineita on siinä varmasti runsaasti.

    Törmäsin tähän blogiin kun olen itse tutkinut paleodiettiä ja harkinnut siihen ryhtymistä.
    Tai ainakin diettiä missä minimoidaan lektiinit ja poistetaan koisokasvit.

    • luolanainen 31 maaliskuun, 2011 klo 16:45 #

      Kiitos kommentista. 🙂 Olen kyllä pohtinut paljonkin tuota viime aikoina (tai no, paljon ja paljon) – en ole nimittäin kuullut villitomaateista enkä -paprikoista. En tiedä, jos huomasit, mutta lisäsin juuri almost paleo -kategorian, koska en todellakaan voi luokitella kaikkea syömääni paleoksi, enkä toisaalta halua tahallisesti johtaa ihmisiä harhaan.

      Mutta.. jotenkin omalta kohdaltani menee ehkä turhan monimutkaiseksi olla niin kovin tarkka kaikesta – uskon, että kokonaisuus ratkaisee. Kun oikein tonkii, kaikesta löytyy jotain huonoa. Jos syö pöytäsuolaa, bad, jos ei syö, tulee jodin puute. Tomaatissa on antioksidantteja, ei kun lektiiniä. Gogi on vitamiinipommi, ei kun solaniinipaukku. Help!

      Ehkä oma ratkaisuni on (jälleen kerran) kulkea keskitietä ja olla stressaamatta. Vaikka tomaatti onkin uusi lisäys, tuntuu oudolta, että tomaatti olisi paha – kuinka se voisi? 🙂 Mutta kukin määritelköön oman tiensä, minä yritän olla tästä lähin väittämättä paleoksi paleotonta. 🙂

  2. JH 1 huhtikuun, 2011 klo 08:53 #

    Lähinnä kai suurin koisokasvien ongelma on se, että niissä olevat aineet hyökkäävät ihmisten jänteiden ja nilveten kimppuun.
    Voivat myös lukemani perusteella laukaista pahentaa tai aiheuttaa ekseemaa, psoriaasia ja muita ihosairauksia.

    Siitä voi siis syntyä esim. nivelreuma tai tunne että nivelet ovat jäykät.
    Tämä sitten pahenee ajan kanssa kun noita kasveja syö.

    Itselläni on juuri ollut ongelmana se että varsinkin nilkat ovat olleet todella jäykän ja turvonneen tuntuiset vaikka mitään näkyvää turvotusta ei ole.

    Löysin sitten, että tälläiset vaivat voivat johtua koisokasveista ja voivat juuri muuttua nivelreumaksi ajan mittaan.
    Sitten luin, että jos koisokasvit jättää kokonaan pois ongelma voi helpottua tai kadota kokonaan.

    Kun itse jätin koisokasvit pois kokonaan ruokavaliostani, kaikki nivelongelmani katosivat.

    • luolanainen 1 huhtikuun, 2011 klo 17:17 #

      Mielenkiintoista. Itselläni ei ole vastaavia ongelmia, mutta pitää painaa asia mieleen. Onneksi sait avun! 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: