Harjoittelusta

5 Maa

Olen treenannut vuosia, mutta vasta ohjaajakoulutuksen myötä olen ymmärtänyt harjoittelun perusasioita. Olen aina kuvitellut, että mitä kovempaa treenaa, sen parempi. Väärin. Tärkeämpää on ensin miettiä, miksi treenaa. Minä treenaan, jotta tulisin paremmaksi lajissani. Siihen vaaditaan nopeutta, kestävyyttä, räjähtävyyttä, voimaa ja liikkuvuutta – ainakin. Siksi ei voi treenata joka kerta samalla tavalla – ja teholla. Jatkuvat pitkäkestoiset ja kovat treenit päinvastoin saattavat hidastaa kehitystä. Lepo on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin harjoittelu.

Pyrin treenaamaan tällä hetkellä kuusi kertaa viikossa. Jotta koostan harjoitteluni järkevästi, minun tulee siis sisällyttää viikko-ohjelmaani harjoituksia, jotka harjoittavat haluttuja osa-alueita. On järkevää vaihdella harjoitusten kestoja, tehoja ja vaatimuksia. Yhtenä päivänä kannattaa puristaa kaikki mehut irti ja paukuttaa olan takaa (kestävyys). Toisena päivänä kannattaa tehdä paljon rotaatioliikkeitä ja liikkuvuutta edistäviä harjoitteita (liikkuvuus / kehonhuolto). Välillä nostetaan rautaa (voima) ja joskus harjoitellaan nopein ja räjähtävin liikkein (nopeus / räjähtävyys) – silloin voi tehdä tehokkaan, mutta lyhytkestoisen harjoituksen. Intervalliharjoittelu kehittää kestävyyttä paremmin kuin tasainen rasitus – turha juosta maratoneja, jos haluaa harjoitella funktionaalisesti.

Kuka tahansa voi soveltaa samaa ideologiaa. Ei paljon kannata hinkata crosstraineria joka päivä salilla tai tehdä mekaanisia sisäreidenojennusliikkeitä, jos haluaa vahvan ja toimivan kehon. Parempi kävellä portaita, kantaa kauppakasseja ja spurttailla metsässä kantojen yli.

Moni onkin kysynyt, mikä oma lajini on, mutten ole sitä paljastanut. Annan vihjeen:

8 vastausta kirjoitukseen “Harjoittelusta”

  1. Mikko Moilanen 6 maaliskuun, 2011 klo 11:28 #

    Muay Thai? Kickboxing on todennäkösempi.

  2. Mikko Moilanen 6 maaliskuun, 2011 klo 12:10 #

    Veikkaisin kuntonyrkkeilyä.

  3. Minna 7 maaliskuun, 2011 klo 10:37 #

    Ahaa. Se siis oli tällaista. Empä osannut arvata. Onko tuo kivaa? Kannattaako sitä kokeilla? Jääkö siihen koukkuun? 🙂

  4. luolanainen 7 maaliskuun, 2011 klo 19:55 #

    Joku noista on ehkä oikein – tai sitten ei. 😉 Ja kyllä, kannattaa kokeilla, voit jäädä koukkuun – kirjaimellisesti. Parasta ikinä. 😀

    • Antti 9 maaliskuun, 2011 klo 21:41 #

      Itse oon crossfitin ensimmäisen puolen vuoden hurmoksen jälkeen ruvennut ymmärtämään, että treenaaminen kannattaa pitää yksinkertaisena (siis salin) mutta silti treenata monipuolisesti. viime viikolla meni jooganeitsyys, tänään innostuin lukeen kuntonyrkkeilystä (jossain näin jopa termin kuntopotkunyrkkeily). pitäis vaan löytää semmoset paikat, ettei menis kaikki aika pitkin kaupunkia reissaamiseen.

      • luolanainen 10 maaliskuun, 2011 klo 07:00 #

        Sanos muuta. Haaveilen joskus perustavani salin, jossa voisi harjoitella kaikkea funktionaalista ohjatusti aina kamppailulajeista crossfittiin, joogaan ja kiipeilyyn. Enkä pahastu, jos joku perustaa salin ennen minua. 🙂

        Toisaalta kaikkeahan voi treenata vaikka metsassä. Olen kerran aamulenkillä törmännytkin puuta hanskoilla takovaan mieheen. 😀 Jos asut Helsingissä ja tykkäät treenata joskus yksin, niin kaupungin salit, esim. Kisahalli ovat hyviä, niissä voi tehdä melkein mitä vaan.

  5. urbaani oranki 14 maaliskuun, 2011 klo 19:47 #

    Itse haluaisin salin jossa on paljon irtonaisia tavaroita, painavia ja erimuotoisia. Myös paljon kiipeilytelineitä. Sellainen treenaajien Puuhamaa. Ja mahtavaa, että mulle vinkattiin blogistasi.

    • luolanainen 14 maaliskuun, 2011 klo 20:07 #

      Howdy oranki. 🙂 Minä tulen ehdottomasti puuhamaahasi riehumaan! Ja tervetuloa luolaani anytime! 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: